Artevelde Blog
Communicatie, media en design
Audience metrics zorgen voor twijfels en vragen op nieuwsredacties. Met een spel wil het onderzoeksproject ‘Mee met journalistieke metrics’ een antwoord formuleren op de vragen van journalisten en co. Onderzoeker en docent Tomas Ooms over de zin en onzin van serious games.
Communicatie, media en design | Innovatie
Deepfakes zijn nepvideo’s die bijna niet van echte te onderscheiden zijn. Deepfakes triggeren dan ook – terecht – vragen rond betrouwbaarheid en desinformatie. Onderzoeker Kristin Van Damme toont je echter enkele verrassende, positieve toepassingen.
Communicatie, media en design | Innovatie
Op basis van interne communicatie de mate van betrokkenheid van medewerkers in kaart brengen. Dat is in één zin samengevat de onderzoeksvraag waar onderzoekers Jeroen Naudts, Els Verzele en Frank D’hanis een antwoord op wilden vinden in het project ‘Glue Factor’. Ze delen hun belangrijkste inzichten rond geautomatiseerde tekstanalyse.
Communicatie, media en design | Innovatie
Om met tekstanalyse aan de slag te gaan, heb je een vast draaiboek nodig dat codeurs telkens opnieuw kunnen gebruiken. Onderzoekers Jeroen Naudts, Els Verzele en Frank D’hanis delen hun ervaringen rond het maken van zo’n beslissingsboom tijdens het project ‘Glue Factor’.
Communicatie, media en design | Innovatie
Als Artificiële Intelligentie (of AI) alsmaar beter wordt in teksten schrijven, hoe maak je als communicatieverantwoordelijke of copywriter dan nog het verschil? Docent en copywriter Serge Cornelus doet een poging tot antwoord.
Communicatie, media en design | Professionele ontwikkeling
Gebrek aan visie, senior leadership dat onvoldoende aanwezig is op de werkvloer en te weinig aandacht voor talentontwikkeling. Dat zijn volgens Korneel Warlop, vicepresident Marketing EMEA bij Barry Callebaut de belangrijkste factoren die de trend van ‘silent quitting’ aansturen. Erwin Van Overloop, directeur bij vonk, netwerk voor interne communicatie sprak...
Communicatie, media en design | Innovatie | Professionele ontwikkeling
UX design en customer experience helpen bedrijven innoveren. Digital Product Designer Tycho geeft zijn inzichten over de opleiding Experience Architect.
Communicatie, media en design | Innovatie | Professionele ontwikkeling
Vandaag onderscheidt een onderneming zich met een sterke gebruikerservaring. Bart dompelde zich onder in UX design tijdens de opleiding Experience Architect.
Communicatie, media en design
Duurzame verpakkingen: tijdelijke marketinghype of nieuwe standaard?
Met het onderzoeks- en onderwijsproject ‘Packlab’ staat Arteveldehogeschool op de eerste rij in de zoektocht naar duurzame verpakkingen. Docent en onderzoeker Bart Calis legt uit waarom verpakkingen vandaag duurzaam moeten zijn.
Communicatie, media en design | Professionele ontwikkeling
Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt broodnodig om er als onderneming écht uit te springen. Ervaren graphic designer Eva waagde de sprong.
Communicatie, media en design
Proberen is belangrijk in onderzoek. Docent en onderzoeker Nicky Malfliet vertelt hoe ze is blijven proberen tijdens het onderzoek Marketing Tinder, hoe ze met vallen en opstaan een antwoord heeft gezocht op de vraag hoe je respondenten in een B2B-context het best kunt rekruteren voor het invullen van een vragenlijst.
Communicatie, media en design
Onderzoekers Kristin Van Damme en Annelore Deprez brachten het Vlaamse podcastlandschap in kaart. Ze combineerden hiervoor desk research, een grootschalige survey rond podcastluisteraars en diepte-interviews met professionals uit de podcastomgeving. Ze stellen drie types podcastluisteraars voor en houden een pleidooi voor meer luistercijfers.
Communicatie, media en design | Onderwijs en opvoeding
Leerhonger en intrinsieke motivatie zijn twee sterke ingrediënten voor succes in het hoger onderwijs. Soms ontbreken ze even na het secundair, om dan enkele jaren later weer volledig de kop op te steken. De goesting om te kunnen bijleren en (door)groeien is -oh, ironie- nooit zo groot als wanneer je...
Communicatie, media en design
Kan human-centered design de journalistiek helpen? Onderzoeker en docent Tomas Ooms verdiepte zich in gebruikersonderzoek, co-creatiesessies, iteratieve processen binnen journalistiek. Zijn conclusie: Ja, human-centered design kan ook journalistiek versterken.
Communicatie, media en design
Vaccintwijfel, politieke advertenties op Facebook en geblokkeerde complotaccounts op Twitter: je hoeft niet ver te zoeken naar recente berichten over nepnieuws online en het gevecht dat daartegen wordt aangegaan. Zowel bij politici, technologiebedrijven, journalisten en academici als in het publieke debat staan betrouwbare informatie en nepnieuws bijgevolg hoog op de...
Communicatie, media en design
Dat de podcast helemaal is doorgebroken, voelen duidelijk we in het Postgraduaat Podcasting. Maar liefst 50 professionals volgden een intense omscholing tot audiomaker.
In 20 lesdagen ontdekken ze wat er nodig is om kwalitatieve podcasts te bedenken en te maken. Daarna gaan ze aan de slag met een eigen idee...
Communicatie, media en design
Is de smartphone hét nieuwsmedium van de toekomst? Moet nieuws gratis zijn? Zijn online artikels even betrouwbaar als de papieren versies? Onderzoekers Stefaan Anrys en Kristin Van Damme zochten samen met zesdejaars sociale, technische en humane wetenschappen een antwoord op deze vragen tijdens de online Science Bar Actua voor jongeren:...
Communicatie, media en design
Het antwoord is: ja. Meer dan 70 % van de Vlaamse jongeren vindt het een meerwaarde als media influencers zouden inzetten. De Vlaamse (jongeren)media zelf doen trouwens al uitgebreid beroep op influencers om de brug te slaan naar de jonge doelgroep. Maar daaraan zijn ook risico’s verbonden.