Opleiding Experience Architect: nieuwe inzichten en opportuniteiten voor UX Architect Eva

25/08/2022

Post Author

  • Dieter Wullaert is onderwijsvernieuwer, coach, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. Bovenal is hij een liefhebber van goed “design”. Altijd op zoek om dingen te maken of te repareren. Voor zijn baan bij Arteveldehogeschool werkte hij in de drukkerij- en software-industrie. In vorige en huidige functies heeft Dieter een grondige kennis opgedaan van mediatechnologieën, service design, innovatie en product management. Hij is een ontwerpdenker die goed vertrouwd is met “agile” methodes. Als research consultant is zijn belangrijkste taak het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en ontwerp. In verschillende projecten heeft hij zowel meer design naar academische onderzoeksprojecten gebracht als meer academische grondigheid naar toegepaste educatieve of commerciële ontwerpuitdagingen.

Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt broodnodig om er als onderneming écht uit te springen. Ervaren graphic designer Eva waagde de sprong.

Een steengoede service of dienst aanbieden is voor bedrijven vandaag niet meer genoeg om zich te onderscheiden van de concurrentie. Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt dan ook broodnodig om er als onderneming écht uit te springen. Maar het UX-proces is een ware – soms nog ondergewaardeerde – métier die de nodige voeten in de aarde heeft. In deze zomerreeks spreken we met drie alumni die de opleiding Experience Architect aan de Arteveldehogeschool doorliepen. In deze tweede getuigenis is Eva aan het woord. Zij ging na het postgraduaat aan de slag bij Duke & Grace als UX Architect. Samen met de programmaverantwoordelijke bij Duke & Grace, Michiel, spraken we over de opleiding, digitale maturiteit en de zin van UX.  

UX design: een steeds veranderend begrip 

Als ervaren graphic designer kwam bij Eva de nood naar meer kennis en ervaring over UX en service design niet uit de lucht gevallen: “UX is eigenlijk een vreemd gegeven: je ziet het niet, maar het is oorverdovend aanwezig en zo belangrijk voor bedrijven. Als je bij een bepaalde service de UX niet merkt als gebruiker, ben je als ontwerper pas in je opzet geslaagd”, steekt ze van wal. Ik voelde echter dat ik die kennis tekort kwam en zo mijn eigen groei saboteerde. Het zelf uitzoeken? Dat was al lang geen optie meer. De kneepjes van haar eigen vak als grafisch ontwerper kende Eva maar al te goed, maar ze wilde zichzelf opnieuw uitdagen en zich verdiepen in die relevante gebruikservaring. Ze koos dus resoluut voor de opleiding Experience Architect aan de Arteveldehogeschool.  

Duke & Grace is al jarenlang trouwe partner van de opleiding. Programmaverantwoordelijke Michiel treedt Eva vanop de eerste rij bij: “Het is inderdaad niet makkelijk om UX design volledig te capteren, dat merken we ook bij het opstellen van een vacature. Want hoe stel je de functie als UX Architect helder voor? Het wordt door veel sollicitanten niet correct geïnterpreteerd of het is nog te weinig gekend”. Bij hun eigen klanten is het belang van UX gelukkig wel al duidelijk, al zijn er zeker nog werkpunten. “Het blijven valideren, opvolgen en optimaliseren van data is nog niet helemaal ingeburgerd. De interesse om het te leren is er zeker, de implementatie ervan is vooral een verhaal van de digitale maturiteit van een bedrijf”.  

“UX is eigenlijk een vreemd gegeven: je ziet het niet, maar het is oorverdovend aanwezig en zo belangrijk voor bedrijven”

Eva Mestdagh

Van strategie tot uitwerking 

Eva leerde de opleiding kennen via haar man die webdeveloper is maar het was het individuele kennismakingsgesprek dat haar over de streep trok. In eerste instantie wist ik niet goed welke lading ‘Experience Architect’ precies dekte, aangezien het een heel ruim begrip is. Tijdens het kennismakingsgesprek realiseerde ik me echter dat de opleiding echt wel iets voor mij was. Het is ruimer dan enkel UX: je bouwt eigenlijk een volledige ervaring op, van strategie tot uitwerking op maat. Michiel vult aan: “Eigenlijk kan elke professional in marketing, grafische of digitale sector baat hebben bij deze opleiding. Ze krijgen zo een beter beeld van het product, de dienstverlening, de klanten en de gebruikers. En dat kan alleen maar bijdragen aan een betere marketingcommunicatie”. Of je nu vertrekt van marketing, grafisch ontwerp, sales of zelfs een technische discipline, volgens Michiel kan je met deze opleiding jouw job naar een hoger niveau tillen en zo nog waardevoller worden op de arbeidsmarkt.  

“Of je nu vertrekt van marketing, grafisch ontwerp, sales of zelfs een technische discipline, met deze opleiding til je jouw job naar een hoger niveau en word je nog waardevoller op de arbeidsmarkt”

Eva Mestdagh

De klant centraal 

De opleiding Experience Architect bracht Eva heel wat nieuwe inzichten. Het postgraduaat leerde mij na te denken in functie van de klant en niet meer in functie van ‘print’ of ‘digitaal’. Naast UX design, speelt dus ook service design een primaire rol. Het eindresultaat zoals een websitemoet er niet alleen mooi uit zien, het moet ook echt een meerwaarde bieden voor de klant. Eva merkt bovendien ook dat de kruisbestuiving met andere teams veel vlotter loopt. “Als een designer van de creatieve studio kennis heeft van UX design, loopt de samenwerking vlotter omdat we beiden weten waar de gebruiker op zit te wachten. Dat was vroeger anders”. Als cursist start de opleiding trouwens eerst met een strategisch luik: waarom doe je datgene wat je doet? Nadien rol je geleidelijk aan verder in de technische materie en het UX-luik.  

Het postgraduaat leerde mij na te denken in functie van de klant en niet meer in functie van ‘print’ of ‘digitaal.

Eva Mestdagh

Loading: toptalent

Ook Duke & Grace plukt de vruchten van deze mooie samenwerking. Michiel vertelt: “Dankzij de diepgaande samenwerking met de cursisten, behouden we de affiniteit met het UX-profiel, dat steeds in verandering is. We helpen maar al te graag mee aan de creatie van toptalenten, zoals Eva. Bovendien zit kennisdeling in ons DNA”. De meerwaarde zit volgens Michiel in de leervorm: interactieve lessen met Slack als toegankelijk platform. Dankzij de periodieke sync meetings die Duke & Grace heeft met Arteveldehogeschool, kan snel ingespeeld worden op de actualiteit waardoor de opleiding steeds up-to-date blijft. “Er zijn bovendien weinig opleidingen waar je zo nauw in contact staat met de docenten en coaches”. Ook Eva bevestigt: “Ik heb elke vraag kunnen stellen en er was onderling veel interactie via direct messages. Ik heb zelfs nog steeds contact met enkele andere cursisten 

Een vruchtbare samenwerking

Naast Duke & Grace, zijn ook In The Pocket en Leap Forward trouwe partner van de opleiding. Zowel Eva als Michiel zijn heel enthousiast over de samenwerking. “We zijn heel complementair: we zijn concurrenten, maar toch net anders genoeg in wat we doen. Tijdens de lessen schuiven we steeds de beste expert naar voren. Dat is natuurlijk heel verrijkend voor de cursisten, wat zichtbaar wordt in hun puike prestaties”, vertelt Michiel. Voor Eva was de mogelijkheid om te falen een cruciale factor: “Ik ben een paar keer serieus tegen de muur gelopen. Als ik dat in het bedrijfsleven zou tegenkomen, was ik helemaal onderuit gegaan. Maar in de opleiding kon dat, en dat creëerde een veilig gevoel. Het voelde totaal niet schools”. 

Het onderste uit de kan

Michiel geeft ten slotte nog een tip: “Haal zeker het optimale uit jouw (digitale) communicatieplatform. We leven in een tijdperk waarin een platform bouwen strak en efficiënt kan zijn. Via UX design haal je er echt meer uit. Jammer genoeg is dat vandaag nog veel te weinig aanwezig”. 

Eva had als grafisch ontwerper nood aan kennis over UX design en service design, maar sloot de opleiding uiteindelijk af met meer dan dat: “Je leert jezelf in vraag stellen en verbeteren. Ook al zit je niet op het juiste pad, je leert daarmee omgaan en stelt de koers opnieuw in. Die reflecties hebben bij mij echt geleid tot zelfontplooiing én een mooie opportuniteit bij Duke & Grace”.

Heb je interesse in het postgraduaat Experience Architect, lees hier meer

Post Author

  • Dieter Wullaert is onderwijsvernieuwer, coach, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. Bovenal is hij een liefhebber van goed “design”. Altijd op zoek om dingen te maken of te repareren. Voor zijn baan bij Arteveldehogeschool werkte hij in de drukkerij- en software-industrie. In vorige en huidige functies heeft Dieter een grondige kennis opgedaan van mediatechnologieën, service design, innovatie en product management. Hij is een ontwerpdenker die goed vertrouwd is met “agile” methodes. Als research consultant is zijn belangrijkste taak het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en ontwerp. In verschillende projecten heeft hij zowel meer design naar academische onderzoeksprojecten gebracht als meer academische grondigheid naar toegepaste educatieve of commerciële ontwerpuitdagingen.

Lees ook

Artificiële Intelligentie gaat je niet droog houden. Maar wat dan wel? 
Als Artificiële Intelligentie (of AI) alsmaar beter wordt in teksten schrijven, hoe maak je als communicatieverantwoordelijke of copywriter dan nog...
Alleen inspirerende leiders krijgen medewerkers nog geëngageerd
Gebrek aan visie, senior leadership dat onvoldoende aanwezig is op de werkvloer en te weinig aandacht voor talentontwikkeling. Dat zijn volgens...
Tycho Martins
De opleiding Experience Architect gaf Tycho waardevolle inzichten in het service design proces.
UX design en customer experience helpen bedrijven innoveren. Digital Product Designer Tycho geeft zijn inzichten over de opleiding Experience...
Hannes Van de Velde
Een succesvol digitaal product dankzij de opleiding Experience Architect
Vandaag onderscheidt een onderneming zich met een sterke gebruikerservaring. Bart dompelde zich onder in UX design tijdens de opleiding Experience...
7 redenen voor een duurzame verpakking. Wat zijn de valkuilen?
Duurzame verpakkingen: tijdelijke marketinghype of nieuwe standaard? Met het onderzoeks- en onderwijsproject ‘Packlab’ staat Arteveldehogeschool op...
Vragenlijsten: Een blijvend pijnpunt in onderzoek
Proberen is belangrijk in onderzoek. Docent en onderzoeker Nicky Malfliet vertelt hoe ze is blijven proberen tijdens het onderzoek Marketing Tinder,...
Opnamestudio podcasting
Podcasting in Vlaanderen: de niche voorbij?
Onderzoekers Kristin Van Damme en Annelore Deprez brachten het Vlaamse podcastlandschap in kaart. Ze combineerden hiervoor desk research, een...
Afstandsonderwijs biedt nieuwe kansen voor (werk)studenten met leerhonger
Leerhonger en intrinsieke motivatie zijn twee sterke ingrediënten voor succes in het hoger onderwijs. Soms ontbreken ze even na het secundair, om...
In dialoog gaan met je publiek als journalist
Human-centered design, helpende hand van journalistiek?
Kan human-centered design de journalistiek helpen? Onderzoeker en docent Tomas Ooms verdiepte zich in gebruikersonderzoek, co-creatiesessies,...
Dakket morgen zal doen!
Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Zeker wanneer er iets op het programma staat dat we nogal vervelend of moeilijk vinden. Uitstellen...