Opleiding Experience Architect: nieuwe inzichten en opportuniteiten voor UX Architect Eva

Communicatie, Media en Design

Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt broodnodig om er als onderneming écht uit te springen. Ervaren graphic designer Eva waagde de sprong.

Eva_DG-1080x675.jpg

Een steengoede service of dienst aanbieden is voor bedrijven vandaag niet meer genoeg om zich te onderscheiden van de concurrentie. Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt dan ook broodnodig om er als onderneming écht uit te springen. Maar het UX-proces is een ware – soms nog ondergewaardeerde – métier die de nodige voeten in de aarde heeft. In deze zomerreeks spreken we met drie alumni die de opleiding Experience Architect aan de Arteveldehogeschool doorliepen. In deze tweede getuigenis is Eva aan het woord. Zij ging na het postgraduaat aan de slag bij Duke & Grace als UX Architect. Samen met de programmaverantwoordelijke bij Duke & Grace, Michiel, spraken we over de opleiding, digitale maturiteit en de zin van UX.

UX design: een steeds veranderend begrip

Als ervaren graphic designer kwam bij Eva de nood naar meer kennis en ervaring over UX en service design niet uit de lucht gevallen: “UX is eigenlijk een vreemd gegeven: je ziet het niet, maar het is oorverdovend aanwezig en zo belangrijk voor bedrijven. Als je bij een bepaalde service de UX niet merkt als gebruiker, ben je als ontwerper pas in je opzet geslaagd”, steekt ze van wal. “Ik voelde echter dat ik die kennis tekort kwam en zo mijn eigen groei saboteerde. Het zelf uitzoeken? Dat was al lang geen optie meer.” De kneepjes van haar eigen vak als grafisch ontwerper kende Eva maar al te goed, maar ze wilde zichzelf opnieuw uitdagen en zich verdiepen in die relevante gebruikservaring. Ze koos dus resoluut voor de opleiding Experience Architect aan de Arteveldehogeschool.  

 

Duke & Grace is al jarenlang trouwe partner van de opleiding. Programmaverantwoordelijke Michiel treedt Eva vanop de eerste rij bij: “Het is inderdaad niet makkelijk om UX design volledig te capteren, dat merken we ook bij het opstellen van een vacature. Want hoe stel je de functie als UX Architect helder voor? Het wordt door veel sollicitanten niet correct geïnterpreteerd of het is nog te weinig gekend”. Bij hun eigen klanten is het belang van UX gelukkig wel al duidelijk, al zijn er zeker nog werkpunten. “Het blijven valideren, opvolgen en optimaliseren van data is nog niet helemaal ingeburgerd. De interesse om het te leren is er zeker, de implementatie ervan is vooral een verhaal van de digitale maturiteit van een bedrijf”.  

UX is eigenlijk een vreemd gegeven: je ziet het niet, maar het is oorverdovend aanwezig en zo belangrijk voor bedrijven
Eva Mestdagh

Van strategie tot uitwerking

Eva leerde de opleiding kennen via haar man – die webdeveloper is – maar het was het individuele kennismakingsgesprek dat haar over de streep trok. “In eerste instantie wist ik niet goed welke lading ‘Experience Architect’ precies dekte, aangezien het een heel ruim begrip is. Tijdens het kennismakingsgesprek realiseerde ik me echter dat de opleiding echt wel iets voor mij was. Het is ruimer dan enkel UX: je bouwt eigenlijk een volledige ervaring op, van strategie tot uitwerking op maat.” Michiel vult aan: “Eigenlijk kan elke professional in marketing, grafische of digitale sector baat hebben bij deze opleiding. Ze krijgen zo een beter beeld van het product, de dienstverlening, de klanten en de gebruikers. En dat kan alleen maar bijdragen aan een betere marketingcommunicatie”. Of je nu vertrekt van marketing, grafisch ontwerp, sales of zelfs een technische discipline, volgens Michiel kan je met deze opleiding jouw job naar een hoger niveau tillen en zo nog waardevoller worden op de arbeidsmarkt.  

Of je nu vertrekt van marketing, grafisch ontwerp, sales of zelfs een technische discipline, met deze opleiding til je jouw job naar een hoger niveau en word je nog waardevoller op de arbeidsmarkt
Eva Mestdagh

De klant centraal

De opleiding Experience Architect bracht Eva heel wat nieuwe inzichten. “Het postgraduaat leerde mij na te denken in functie van de klant en niet meer in functie van ‘print’ of ‘digitaal’”. Naast UX design, speelt dus ook service design een primaire rol. Het eindresultaat – zoals een website – moet er niet alleen mooi uit zien, het moet ook echt een meerwaarde bieden voor de klant. Eva merkt bovendien ook dat de kruisbestuiving met andere teams veel vlotter loopt. “Als een designer van de creatieve studio kennis heeft van UX design, loopt de samenwerking vlotter omdat we beiden weten waar de gebruiker op zit te wachten. Dat was vroeger anders”. Als cursist start de opleiding trouwens eerst met een strategisch luik: waarom doe je datgene wat je doet? Nadien rol je geleidelijk aan verder in de technische materie en het UX-luik.  

Het postgraduaat leerde mij na te denken in functie van de klant en niet meer in functie van ‘print’ of ‘digitaal.
Eva Mestdagh

Loading: toptalent

Ook Duke & Grace plukt de vruchten van deze mooie samenwerking. Michiel vertelt: “Dankzij de diepgaande samenwerking met de cursisten, behouden we de affiniteit met het UX-profiel, dat steeds in verandering is. We helpen maar al te graag mee aan de creatie van toptalenten, zoals Eva. Bovendien zit kennisdeling in ons DNA”. De meerwaarde zit volgens Michiel in de leervorm: interactieve lessen met Slack als toegankelijk platform. Dankzij de periodieke ’sync meetings’ die Duke & Grace heeft met Arteveldehogeschool, kan snel ingespeeld worden op de actualiteit waardoor de opleiding steeds up-to-date blijft. “Er zijn bovendien weinig opleidingen waar je zo nauw in contact staat met de docenten en coaches”. Ook Eva bevestigt: “Ik heb elke vraag kunnen stellen en er was onderling veel interactie via direct messages. Ik heb zelfs nog steeds contact met enkele andere cursisten”.  

Een vruchtbare samenwerking

Naast Duke & Grace, zijn ook In The Pocket en Leap Forward trouwe partner van de opleiding. Zowel Eva als Michiel zijn heel enthousiast over de samenwerking. “We zijn heel complementair: we zijn concurrenten, maar toch net anders genoeg in wat we doen. Tijdens de lessen schuiven we steeds de beste expert naar voren. Dat is natuurlijk heel verrijkend voor de cursisten, wat zichtbaar wordt in hun puike prestaties”, vertelt Michiel. Voor Eva was de mogelijkheid om te falen een cruciale factor: “Ik ben een paar keer serieus tegen de muur gelopen. Als ik dat in het bedrijfsleven zou tegenkomen, was ik helemaal onderuit gegaan. Maar in de opleiding kon dat, en dat creëerde een veilig gevoel. Het voelde totaal niet schools”. 

Het onderste uit de kan

Michiel geeft ten slotte nog een tip: “Haal zeker het optimale uit jouw (digitale) communicatieplatform. We leven in een tijdperk waarin een platform bouwen strak en efficiënt kan zijn. Via UX design haal je er echt meer uit. Jammer genoeg is dat vandaag nog veel te weinig aanwezig”. 

Eva had als grafisch ontwerper nood aan kennis over UX design en service design, maar sloot de opleiding uiteindelijk af met meer dan dat: “Je leert jezelf in vraag stellen en verbeteren. Ook al zit je niet op het juiste pad, je leert daarmee omgaan en stelt de koers opnieuw in. Die reflecties hebben bij mij echt geleid tot zelfontplooiing én een mooie opportuniteit bij Duke & Grace”.

Meer weten?

Heb je interesse in het postgraduaat Experience Architect, lees hier meer

Lees ook