Hoe spelen en leren samenkomen in de mediatheek

26/02/2019
Als medewerkers van de mediatheken zijn wij een grote fan van spelen, omdat die iets teweegbrengen. In deze wereld van voortdurende vooruitgang en verandering, is het belangrijk dat kinderen, tieners, adolescenten, volwassenen en zelfs ouderen creatief en kritisch leren omgaan met problemen en uitdagingen. Die ‘soft skills’ zijn in onze ogen evenwaardig aan pakweg digitale skills.

Het begon met één spel, dan nog een paar … en nu hebben de mediatheken van Arteveldehogeschool een collectie van meer dan 2000 spelen. Veel ervan zijn echte sterren. Zo gaat ‘Malle Getallen’ vaak op stap naar klasjes, mee met onze lerarenopleiding. ‘Teamtoren‘ is een graag geziene gast op teambuildingsactiviteiten. ‘Leren door dieren‘ leert je meer over je talenten en kwaliteiten, ideaal voor coachings. Waarom scoren spelletjes zo goed? En hoe kies je het ideale spel voor je leeractiviteit?

Als medewerkers van de mediatheken zijn wij een grote fan van spelen, omdat die iets teweegbrengen. In deze wereld van voortdurende vooruitgang en verandering, is het belangrijk dat kinderen, tieners, adolescenten, volwassenen en zelfs ouderen creatief en kritisch leren omgaan met problemen en uitdagingen. Die ‘soft skills’ zijn in onze ogen evenwaardig aan pakweg digitale skills.

Het begint al in de peuterjaren, bij de ontwikkeling van de zogenoemde ‘executieve functies’. Het kunnen functioneren in het alledaagse leven is essentieel. Gedrag kan ‘getraind’ worden met allerlei spelen. Een leuk voorbeeldje hiervan is het spel ‘Candy‘ voor 4-jarigen. Er liggen een heleboel snoepjes in allerlei kleuren op een mat. De 3 kleurdobbelstenen wordt geworpen en geven aan welke snoepjes mogen gegrepen worden. Doel is impulsen leren beheersen en gepast reageren. Ook ‘Black Stories’ is een geschikt spel om op deze (sociale) vaardigheden te oefenen. Daarin werk je samen om tot de (soms wel heel ingewikkelde) oplossing te komen.

Speelwijzer

Om geïnteresseerden wegwijs te maken in het spelaanbod van Arteveldehogeschool is een digitale spelwijzer geïntegreerd in ons mediatheekplatform. Je vindt al onze spelen dus terug via de zoekbalk van de mediatheek. Collega’s Dany Dhondt en Lennert Holvoet ontwikkelden de omgeving waarin alle spelen met foto en beschrijving zijn opgenomen. Bovendien kan je binnenkort de spelen gemakkelijk terugvinden per thema: dit onderdeel van de spelwijzer zit nu in de laatste ontwikkelingsfase.

Daarnaast zijn wij met onze schatten binnengevallen in de Zomeracademie, het jaarlijkse interne bijscholingsaanbod van Arteveldehogeschool. De sessies zetten docenten aan om met deze werkvorm aan de slag te gaan. Onder meer de collega’s van de opleiding Lager onderwijs hebben hier inspiratie uit geput. Zij schotelen hun studenten voortaan kennismakingsspelen, teamspelen en coöperatieve spelen voor in het opleidingsonderdeel ‘Professionele ontwikkeling’.

Speel je mee?

Niet alleen onze eigen studenten en docenten zijn enthousiast. Ook externen uit het werkveld kunnen deze spelende aanpak wel pruimen. Daarom willen we onze collectie zo veel mogelijk opentrekken voor het brede publiek. Door samen te werken met spelotheken, door sociale samenwerkingsprojecten te ondersteunen …  Voor alle vragen en suggesties: laat jullie horen via speelvogels@arteveldehs.be!

Tot slot enkele persoonlijke favorieten:

  • Bee-bot‘, maakt van programmeren kinderspel.
  • Dixit‘, een prachtig vormgegeven spel dat je een nieuwe kijk geeft op je medespelers. Hilariteit verzekerd.

 

Door Karoline Anseeuw en Eveline Ballegeer (a.k.a. De Speelvogels)

Lees ook

Afstandsonderwijs biedt nieuwe kansen voor (werk)studenten met leerhonger
Leerhonger en intrinsieke motivatie zijn twee sterke ingrediënten voor succes in het hoger onderwijs. Soms ontbreken ze even na het secundair, om...
afbeelding lachend kind
10 miljoen euro voor de kinderopvang: Sinterklaascadeau of duurzame investering?
De noodkreten in de kinderopvangsector bereiken ons elke dag. Via studenten van onze Bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind die er stage...
Als er iets speelt in de wereld, laat het dan vooral de kinderen zijn
Spel en spelen horen bij de belangrijkste leertools van een kind. In coronatijden is het niet altijd even makkelijk om te kunnen spelen, zeker niet...
Van misverstand tot meertaligheid
Meertalige studenten herkennen zich niet altijd in de studentenpopulatie, zo blijkt uit een bevraging van zestig van hen door de dienst...
Studiekeuze in tijden van een pandemie
Een sfeer van ongerustheid hangt in de lucht op de dienst studieadvies van onze hogeschool. In deze periode van het jaar gaat onze telefoon...
Krachtige leeromgevingen creëren voor cognitief sterke leerlingen6 min read
Wil je je graag verder verdiepen? Dat kan. Via Artevelde Academy kan je je inschrijven voor onderstaande professionaliserings-initiatieven die...
Gedaan met studiebegeleiding na een lange lesdag!
De hogeschool kent een lange traditie van studie- en studentenbegeleiding. Als warme hogeschool waar iedereen welkom is, hecht ze ook veel belang...
Lang leve het leesplezier!
Als lezen dan zo fantastisch en rijk is, rijst de vraag: waarom lezen kinderen en jongeren niet graag? Waarom verliezen kinderen en jongeren zich...
Taal, een gedeeld verhaal
Net zoals Odisee en KU Leuven ziet ook Arteveldehogeschool in eigen onderzoek (Spittaels & Vrijders, 2011) het onlosmakelijke verband tussen...
To capture or not to capture your lectures?
Using lecture recordings as a substitute for the lectures, does not affect the study results. Although, students who use available lecture...