Financiële geletterdheid bij jongvolwassenen

Business en Management

Onderzoek (vanuit OESO en andere instanties) toont aan dat het met de financiële geletterdheid van jongeren en jongvolwassenen beter kan. Johan Halsberghe, docent aan de opleiding Bedrijfsmanagement, schreef een boek over het thema. “Stilaan plukken we de vruchten van de nieuwe leerdoelen.”

Financiele-geletterdheid.png

Je geld en je leven. Met een knipoog als titel ligt het nieuwe boek van docent Bedrijfsmanagement Johan Halsberghe binnenkort in de winkel. Naast verplichte lectuur voor zijn studenten Financiën & Verzekeringen is het boek een financiële handleiding voor jongvolwassenen. “Daar was nood aan”, zegt Johan. “Zodra jongeren het volwassen leven ingaan, verandert heel wat: ze starten met studeren of werken, gaan samen of alleen wonen, krijgen kinderen … Vaak staan ze voor een onoverzichtelijk kluwen van praktische en financiële zaken die tot dan een ver-van-hun-bedshow waren. Bankrekeningen openen en beheren, lenen en sparen, verzekeringen afsluiten, belastingen betalen en eventueel beleggen: ga er maar aan staan.”

Ook uit de vormingen die Johan in het secundair onderwijs geeft, bleek dat lang niet elke jongere een beroep kan doen op een basis financiële geletterdheid. “Gelukkig probeert de politiek daar iets aan te doen”, zegt Johan. “Op basis van onderzoek van de OESO heeft de Vlaamse regering nieuwe eindtermen uitgerold voor het secundair, iets waar we stilaan de vruchten van plukken. Maar gezien de actualiteit – denk maar aan de inflatie en de energieprijzen – moeten we blijven inzetten op die financiële basiskennis.”

Niet alleen de bank

In zes thematisch gerangschikte hoofdstukken zoomt het boek aan de hand van feiten, tips en valkuilen in op thema’s die jongvolwassenen aangaan. Na een inleiding over de meest courante financiële begrippen volgen hoofdstukken over studeren (Wat met mijn kindergeld? Doe ik een vakantiejob?), werken (Mijn eerste loon, wat nu? Hoe sluit ik aan bij het ziekenfonds?), wonen (Wat zijn mijn administratieve verplichtingen en de fiscale gevolgen?), kinderen krijgen en de verschillende stelsels van samenwonen en trouwen.

We vroegen Johan alvast 3 praktische tips om meteen aan de slag te gaan.

• Lenen kost geld, maar kan ook opbrengen. “Let op de verhouding tussen je rentevoet en de inflatie: bij een inflatie van 10% en een rentevoet van 1% – niet ongewoon dezer dagen – leen je de facto aan een rentevoet van -9%. Je krijgt dus als het ware geld om te lenen.
  • Informeer je over de fiscale mogelijkheden en gevolgen vóór je gaat samenwonen. Voor de ene is wettelijk samenwonen het interessantst, voor de andere trouwen. Trouwen brengt meer verplichtingen met zich mee, maar biedt ook een betere bescherming.
  • Kies de juiste financiële bronnen. Je hoeft niet per se iemand te betalen voor persoonlijk financieel advies. Bij de bank waar je je rekening hebt, kan je vaak ook terecht en mag je objectieve informatie verwachten. Maar heb je – zeker voor meer technische of fiscale kwesties – al aan je notaris gedacht voor financieel advies? Ook online vind je heel wat betrouwbare info: notaris.be en WikiFin om twee goede websites te noemen.

Je geld en je leven, Academia Press, 148 p.

Collega-docent Liesje Vanneste schreef met Sparen? Kinderspel een boek over financiële geletterdheid bij kinderen t.e.m. 12 jaar.