Dat tieners liever een namiddagje Netflixen dan met hun neus in de boeken te zitten, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar vrees niet: Boekoscoop brengt daar vanaf nu verandering in. De website Boekoscoop is het resultaat van een bachelorproef aan Arteveldehogeschool en verzoent boeken met hun verfilmde versie om zo de Vlaamse jongeren meer aan het lezen te krijgen. Want zowel boek als film hebben uiteindelijk hetzelfde doel, vinden de student-bezielers: ze vertellen een verhaal.

Waarom lezen goed voor je is

In hun scriptie wijzen De Hooghe, Bauwens en Denolf erop dat leerlingen vanaf twaalf jaar minder met boeken bezig zijn en dat ze er op hun veertiende helemaal de brui aan geven. Lezen biedt nochtans een hele reeks voordelen: het stressniveau verlaagt terwijl de woordenschatkennis en het concentratievermogen verhogen. Bovendien winnen jongeren aan empathie door zich in te leven in de verschillende personages.

We willen met onze bachelorproef vooral leerlingen, maar ook leerkrachten, inspireren om een andere kijk te nemen op literatuur.

Justine De Hooghe, Astrid Bauwens en Thomas Denolf
Bezielers Boekoscoop en studenten Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs

Voor elk wat wils

Op Boekoscoop vind je een gevarieerde literatuurlijst voor tieners, van klassiekers zoals ‘Alice in Wonderland’ van Lewiss Carroll tot Vlaamse titels zoals ‘De zusjes Kriegel’ van Marc de Bel. Jongeren zijn vaak eerder bekend met de film dan met het boek en daarom staan de twee op deze website handig naast elkaar. Herkennen ze de film? Boekoscoop geeft ze in een oogopslag het bijbehorende boek. De Hooghe, Bauwens en Denolf richten zich met hun website vooral op leerlingen van de eerste graad a-stroom en hun leerkrachten, maar hopen dat de website dankzij haar veelzijdigheid ook bruikbaar is voor andere doelgroepen zoals de derde graad van de lagere school en de eerste graad b-stroom.

Geen klassieke boekbesprekingen

Naast boeken op maat van jongeren in de literatuurlijst, vind je op de website acht opdrachten.  De Boekoscoopbedenkers willen dat leerlingen creatief aan de slag gaan in de verwerkingsopdrachten en zo gemotiveerd in een boek duiken.. Een klassieke boekbespreking staat dus niet in het lijstje. Wat je wel terugvindt, zijn opdrachten die het boek met de film verbinden. Eén opdracht vraagt de leerlingen bijvoorbeeld een kijkdoos van hun lievelingspersonage uit het boek samen te stellen. In die doos kunnen dan voorwerpen en citaten zitten die te maken hebben met het gekozen personage. Vervolgens vergelijken ze hun eigen versie van het personage met die uit de film en presenteren ze dat aan hun klasgenoten.

De opdrachten zijn onderverdeeld in drie niveaus zodat jongeren er voor zichzelf eentje uitkiezen die hen voldoende uitdaging biedt. Tot slot vermeldt de website bij iedere opdracht differentiatietips voor leerkrachten: zo kunnen ze eenzelfde opdracht gemakkelijk aanpassen aan de capaciteiten van ieder kind. Verschillen zijn er immers om omarmd te worden, vinden de drie studenten achter Boekoscoop.

De Hooghe, Bauwens en Denolf willen met de website leerlingen terug met volle goesting aan het lezen krijgen. Misschien zal Boekoscoop de strijdbijl tussen jeugdliteratuur en films voor eens en altijd begraven.

Deze bachelorproef kan je downloaden op de website van de Vlaamse Scriptieprijs 2020.

Bachelorstudente Journalistiek Klara Bouchet is de auteur van dit artikel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.