Een succesvol digitaal product dankzij de opleiding Experience Architect

31/08/2022

Post Author

  • Dieter Wullaert is onderwijsvernieuwer, coach, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. Bovenal is hij een liefhebber van goed “design”. Altijd op zoek om dingen te maken of te repareren. Voor zijn baan bij Arteveldehogeschool werkte hij in de drukkerij- en software-industrie. In vorige en huidige functies heeft Dieter een grondige kennis opgedaan van mediatechnologieën, service design, innovatie en product management. Hij is een ontwerpdenker die goed vertrouwd is met “agile” methodes. Als research consultant is zijn belangrijkste taak het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en ontwerp. In verschillende projecten heeft hij zowel meer design naar academische onderzoeksprojecten gebracht als meer academische grondigheid naar toegepaste educatieve of commerciële ontwerpuitdagingen.

Vandaag onderscheidt een onderneming zich met een sterke gebruikerservaring. Bart dompelde zich onder in UX design tijdens de opleiding Experience Architect.

Bijna elk bedrijf biedt de laatste vijftien jaar zijn diensten of producten digitaal aan. Vandaag kan een onderneming zich dan ook meer dan ooit onderscheiden door een efficiënte, innovatieve gebruikerservaring met een duidelijke meerwaarde voor de gebruikers. Diepgaande kennis van UX design, service design en customer experience is niet langer een luxe, maar een must voor een succesvolle onderneming. Die kennis komt echter niet uit de lucht gevallen. Het postgraduaat Experience Architect aan de Arteveldehogeschool leert je dit specifieke metier in vijf uitgebreide modules.  In deze zomerreeks spreken we met drie alumni die de opleiding succesvol afrondden. In het laatste artikel interviewen we Bart, werkzaam bij Digital Product Studio In The Pocket. Samen met Hannes, actief in dezelfde onderneming én programmaverantwoordelijke, spreken we over de opleiding en het belang van UX design in elke laag van de onderneming 

Het verschil wordt niet meer gemaakt in het feit of je digitale kanalen hebt of niet, maar wel door de ervaring die je kan bieden op die digitale manier. 

Hannes

UX-design is meer dan mooie lay-outs 

Vandaag zijn er nog te weinig mensen met een goede kennis van UX. Om een steentje bij te dragen aan de sector en bekwame profielen op te leiden, is In The Pocket dan ook al drie jaar partner van de opleiding Experience Architect. Bart – aan de slag als Team Lead binnen In The Pocket – wou zijn kennis inzake goede gebruikservaring vergroten, en koos daarom heel bewust om de opleiding te volgen. “Ik hoorde vaak de boodschap dat ‘de klant centraal moet staan in de productbeleving’”, vangt Bart aan. “Maar ik zag eigenlijk weinig mensen rondom mij die daar echt ervaring mee hadden. UX design draait immers om meer dan mooie lay-outs maken en is bovendien niet enkel nuttig voor graphic designers of marketeers.” Integendeel, volgens Bart is de opleiding aan te raden voor iedereen die een beter inzicht wil krijgen in digitale productontwikkeling in deze hedendaagse maatschappij. En laat dat nu net interessant zijn voor heel wat profielen, ook in het management. 

Hannes, Chief Product Officer bij In The Pocket, versterkt dat standpunt: “De volledige dienstverlening van zowat elk bedrijf is in meer of mindere mate aan het digitaliseren. Het verschil wordt dus niet meer gemaakt in het feit of je digitale kanalen hebt of niet, maar wel door de ervaring die je kan bieden op die digitale manier”. Volgens Hannes zit daar ook de meerwaarde van de opleiding. De focus ligt namelijk heel specifiek op de creatie van een goede end-to-end gebruikerservaring.  

UX design draait om meer dan mooie lay-outs maken en is niet enkel nuttig voor graphic designers of marketeers.

Bart

Multidisciplinaire teams

Niet alle bedrijven hebben vandaag al de mindset om iteratief te werken en de klant centraal te zetten. Bovendien worden sommige afdelingen, zoals heel vaak de IT-afdeling, nog niet betrokken bij UX design en customer experience. Heel jammer, vindt Hannes, want die wisselwerking kan de klantenervaring alleen maar ten goede komen. “Een mogelijke oplossing is het samenbrengen van een multidisciplinair team voor een bepaald project”, vertelt hij. Door af te stappen van de traditionele benadering dat elke afdeling (business, tech en design) zijn taak heeft binnen het proces, kan je kruisbestuiving realiseren en écht end-to-end werken. Vervolgens is het ook belangrijk dat je kennis hebt over elkaars functies en domein. De opleiding leert ons echt om door die rollen heen te kijken en digitaal een product te creëren dat zo waardevol mogelijk is voor de gebruiker. 

Door af te stappen van de traditionele benadering dat elke afdeling (business, tech en design) zijn taak heeft binnen het proces, kan je kruisbestuiving realiseren en écht end-to-end werken.

Hannes

Experience Architects op verschillende niveaus  

Ervan uitgaan dat elke medewerker van een organisatie doordrongen is van UX, is natuurlijk een utopie. Idealiter pleit Bart voor minstens één expert per team. Dat kan in de vorm zijn van een projectleider of facilitator. “Die persoon kan dan op regelmatige tijdstippen een reflectie maken en de verschillende rollen met elkaar verbinden.”  

Volgens Hannes is zo’n rol ook broodnodig op managementniveau. Iemand op dat niveau heeft namelijk vaak het overzicht over het volledige portfolio aan producten op diensten. Daardoor kan hij of zij verzekeren dat die hoogstaande gebruikerservaring over de hele lijn wordt doorgetrokken.  

Samengevat: binnen bedrijven is er nood aan multidisciplinaire teams met minstens één teamlid die expert is in UX design. Idealiter bevindt zich op managementniveau daarnaast nog iemand die het overzicht kan bewaren. Er is dus ongetwijfeld ruimte op de arbeidsmarkt voor verschillende Experience Architects! 

 Dynamische samenwerking 

Over de samenwerking met de opleiding en Arteveldehogeschool zijn beide heren alvast enthousiast. “Er beweegt zo veel in onze markt en er worden voortdurend nieuwe werkwijzen en inzichten verworven”, vertelt Bart. “Het partnership met de opleiding houdt ons scherp om nieuwe visies naar het postgraduaat te brengen en ze meteen ook in te zetten in onze eigen organisatie.” Hannes vult aan: “Voor ons is het bovendien ook belangrijk dat meer mensen kennis hebben van een goede gebruikerservaring. De samenwerking zal vlotter verlopen waardoor we sneller en efficiënter werk afleveren”.  

Dankzij de grote vrijheid en autonomie die het bedrijf krijgt van Arteveldehogeschool, kan In The Pocket de lessen zelf invullen. Op andere vlakken, zoals coördinatie, locatie en communicatie, worden ze dan weer ontzorgd. “Dat stelde ons in staat om ons te focussen op onze expertise”, vertelt Hannes. Volgens Bart zorgde de uitgebreide kennis van de coördinatoren voor een mooie wisselwerking en een centraal aanspreekpunt voor medeorganisatoren én cursisten. 

Het partnership met de opleiding houdt ons scherp om nieuwe visies naar het postgraduaat te brengen en ze meteen ook in te zetten in onze eigen organisatie.

Bart

Een rugzak aan kennis dankzij de opleiding 

Bart nam alvast een rugzak aan nieuwe inzichten mee uit het veelzijdige postgraduaat. “Dankzij de opleiding besef ik dat er in een onderneming heel wat aannames worden gemaakt. Maar aannames zijn geen waarheden. Het is dus echt mijn doel om mijn team mee te krijgen in het omgaan met veronderstellingen en ze op termijn weg te werken.” Bart verwachtte zich bovendien voornamelijk aan theorie, maar was positief verrast door de intensieve, praktijkgerichte vakken. “Het was moeilijker dan verwacht, en daardoor zag ik in dat sterke digitale producten veel tijd en energie kosten.” 

Volgens Hannes is een goede gebruikerservaring de sleutel tot het succes van een digitaal product. “Deze opleiding is de kans bij uitstek om daar een grondig inzicht in te krijgen en de kans op succes van digitale producten te vergroten.” De opleiding is zijn investering dus ongetwijfeld dubbel en dik waard!   

Heb je interesse in het postgraduaat Experience Architect, lees hier meer.

Post Author

  • Dieter Wullaert is onderwijsvernieuwer, coach, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. Bovenal is hij een liefhebber van goed “design”. Altijd op zoek om dingen te maken of te repareren. Voor zijn baan bij Arteveldehogeschool werkte hij in de drukkerij- en software-industrie. In vorige en huidige functies heeft Dieter een grondige kennis opgedaan van mediatechnologieën, service design, innovatie en product management. Hij is een ontwerpdenker die goed vertrouwd is met “agile” methodes. Als research consultant is zijn belangrijkste taak het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en ontwerp. In verschillende projecten heeft hij zowel meer design naar academische onderzoeksprojecten gebracht als meer academische grondigheid naar toegepaste educatieve of commerciële ontwerpuitdagingen.

Lees ook

Artificiële Intelligentie gaat je niet droog houden. Maar wat dan wel? 
Als Artificiële Intelligentie (of AI) alsmaar beter wordt in teksten schrijven, hoe maak je als communicatieverantwoordelijke of copywriter dan nog...
Alleen inspirerende leiders krijgen medewerkers nog geëngageerd
Gebrek aan visie, senior leadership dat onvoldoende aanwezig is op de werkvloer en te weinig aandacht voor talentontwikkeling. Dat zijn volgens...
Tycho Martins
De opleiding Experience Architect gaf Tycho waardevolle inzichten in het service design proces.
UX design en customer experience helpen bedrijven innoveren. Digital Product Designer Tycho geeft zijn inzichten over de opleiding Experience...
7 redenen voor een duurzame verpakking. Wat zijn de valkuilen?
Duurzame verpakkingen: tijdelijke marketinghype of nieuwe standaard? Met het onderzoeks- en onderwijsproject ‘Packlab’ staat Arteveldehogeschool op...
Eva Mestdagh, UX Architect bij Duke & Grace
Opleiding Experience Architect: nieuwe inzichten en opportuniteiten voor UX Architect Eva
Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt broodnodig om er als onderneming écht uit te springen....
Vragenlijsten: Een blijvend pijnpunt in onderzoek
Proberen is belangrijk in onderzoek. Docent en onderzoeker Nicky Malfliet vertelt hoe ze is blijven proberen tijdens het onderzoek Marketing Tinder,...
Opnamestudio podcasting
Podcasting in Vlaanderen: de niche voorbij?
Onderzoekers Kristin Van Damme en Annelore Deprez brachten het Vlaamse podcastlandschap in kaart. Ze combineerden hiervoor desk research, een...
Afstandsonderwijs biedt nieuwe kansen voor (werk)studenten met leerhonger
Leerhonger en intrinsieke motivatie zijn twee sterke ingrediënten voor succes in het hoger onderwijs. Soms ontbreken ze even na het secundair, om...
In dialoog gaan met je publiek als journalist
Human-centered design, helpende hand van journalistiek?
Kan human-centered design de journalistiek helpen? Onderzoeker en docent Tomas Ooms verdiepte zich in gebruikersonderzoek, co-creatiesessies,...
Dakket morgen zal doen!
Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Zeker wanneer er iets op het programma staat dat we nogal vervelend of moeilijk vinden. Uitstellen...