De opleiding Experience Architect gaf Tycho waardevolle inzichten in het service design proces.

13/09/2022

Post Author

  • Dieter Wullaert is onderwijsvernieuwer, coach, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. Bovenal is hij een liefhebber van goed “design”. Altijd op zoek om dingen te maken of te repareren. Voor zijn baan bij Arteveldehogeschool werkte hij in de drukkerij- en software-industrie. In vorige en huidige functies heeft Dieter een grondige kennis opgedaan van mediatechnologieën, service design, innovatie en product management. Hij is een ontwerpdenker die goed vertrouwd is met “agile” methodes. Als research consultant is zijn belangrijkste taak het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en ontwerp. In verschillende projecten heeft hij zowel meer design naar academische onderzoeksprojecten gebracht als meer academische grondigheid naar toegepaste educatieve of commerciële ontwerpuitdagingen.

UX design en customer experience helpen bedrijven innoveren. Digital Product Designer Tycho geeft zijn inzichten over de opleiding Experience Architect.

Door de heuse concurrentiestrijd die vandaag woedt, is het voor ondernemingen belangrijker dan ooit om er digitaal uit te springen. Naast het aanbod van een steengoed product of dienst, blijkt ook een optimale gebruikservaring met een meerwaarde voor de klant cruciaal voor het succes van een onderneming. UX design en customer experience helpen bedrijven sneller en creatiever innoveren, om zo alles uit de digitale beleving te halen. In deze zomerreeks spreken we met drie alumni die de opleiding Experience Architect aan de Arteveldehogeschool doorliepen. Voor dit artikel gingen we in gesprek met Tycho Martins en Jan Van Lysebettens, beiden werkzaam in het Gentse design- en innovatiebureau Leap Forward. Tycho was drie jaar geleden, tijdens de eerste editie, cursist van de opleiding, Jan is programmaverantwoordelijke. 

Van de diepte naar de breedte

Als jarenlange partner van de opleiding, zendt Leap Forward elk jaar een medewerker naar het postgraduaat om de kneepjes van het UX-proces onder de knie te krijgen. Drie jaar terug was dat Tycho, die er aan de slag is als Digital Product Designer. “Het postgraduaat is voor ons een uitgelezen kans om onze werknemers uit te dagen en te prikkelen”, vertelt Jan. “Ze leren op een jaar tijd heel veel over customer experience, service design en UX design, maar het gaat ook breder dan dat”, wat Leap Forward als werkgever alleen maar ten goede komt.  

Tycho’s kennis over het UX-proces was al zeer uitgebreid, maar hij miste de voeling met de andere aspecten van service design. Hij wou een beter inzicht krijgen in de taken van zijn collega’s en de werking van een organisatie. “De opleiding leek mij een goed antwoord te bieden op al mijn vragen, en uiteindelijk heb ik ze ook gekregen”, vertelt hij.  

Het postgraduaat is voor ons een uitgelezen kans om onze werknemers uit te dagen en te prikkelen.

Jan

Jan Van Lysebettens

Een zeer brede scope

De opleiding Experience Architect capteert verschillende elementen van het proces, en volgens Jan ligt daarin net de meerwaarde. “Het postgraduaat gaat van het afnemen van interviews, tot de opmaak van customer journeys en buyer persona’s. Natuurlijk leer je uiteindelijk hoe je dat allemaal op de markt kan zetten aan de hand van een businessmodel.” Door die brede waaier aan onderwerpen is de opleiding volgens Jan geschikt voor iedereen die in het werkveld staat en reeds ervaring heeft met digital product design. “Dankzij de opleiding leren bijvoorbeeld businessanalisten de andere kant van het verhaal kennen. Ze ontdekken hoe een product op de markt wordt gezet en op welke manier UX-designers de digitale beleving optimaliseren. Na een aantal jaar ben je een ‘vakidioot’ in je niche. Deze opleiding zet je oogkleppen af en biedt je opnieuw een breder beeld.” En dat is volgens hem niet alleen een eyeopener, maar ook een manier voor de cursisten om te ontdekken waar hun talenten en sterktes liggen.   

Tycho vult aan: “Ook voor product owners en managers is de opleiding ongetwijfeld een meerwaarde. Zij moeten namelijk het overzicht bewaren over ‘hun’ product en hebben maar weinig inzicht in wat hun collega’s daar precies aan bijdragen. En dat inzicht is nochtans de grote troef.”  De opleiding maakt volgens Tycho als het ware de brug tussen de verschillende stappen in het proces, waardoor je meer voeling  en begrip verwerft in elkaars werk. “Want als je weet waar je collega’s en partners mee bezig zijn, kan je veel sneller identificeren waar je een meerwaarde zou kunnen betekenen en word je een goede bemiddelaar.” 

Na een aantal jaar ben je een ‘vakidioot’ in je niche. Deze opleiding zet je oogkleppen af en biedt je opnieuw een breder beeld.

Jan

Van uitvoerend naar strategisch werk 

Tycho stak veel tijd en energie in de opleiding, en blikt tevreden terug op een geslaagd traject. “Het was ongetwijfeld de investering waard. Ik weet nu beter hoe ik projecten moet aanpakken, waar ik op moet letten en vooral bij wie ik moet aankloppen. Bovendien zaten de lessen heel goed in elkaar.” Daarnaast voerde Tycho ook zelf onderzoek uit en ging hij met die data aan de slag.  

Maar ook nadien bleef Tycho geprikkeld om bij te leren: “Ik had een zeer specifieke leervraag, vooral het stuk rond business & design was nieuw voor mij. Ik had het vooraf nooit gedacht, maar ik wil echt verder aan de slag met business modelling, go-to-market en growth strategy. Ik besef nu pas eigenlijk hoeveel van die zaken terugkomen in mijn job.” En neem dat gerust letterlijk, want waar Tycho vroeger voornamelijk bezig was met uitvoerend werk, is zijn takkenpakket vandaag steeds meer gevuld met strategische vraagstukken en businessdoelen.   

Transparantie, betrokkenheid en kennisdeling 

Ook Duke & Grace en In The Pocket zijn al drie jaar trouwe partners van de opleiding. De samenwerking tussen de drie agencies loopt zonder meer van een leien dakje.  Jan vertelt: “Het is heel leuk om samen te werken met de andere agencies en de opleiding mee vorm te geven. We zijn drie concullega’s, maar hebben elk onze eigenheid en sterktes. Dat garandeert een ideale mix van zowel lesinhoud als lesformules.” Omdat Arteveldehogeschool en zijn partners de cursisten de beste kwaliteit garanderen, verloopt de samenwerking bovendien zeer transparant: wie heeft het meeste kennis over een bepaalde onderwerp? Wie gaat een bepaald topic doceren? Op die manier leren ook de bedrijven veel bij van elkaar.  

Daarnaast zorgt het postgraduaat voor een broodnodige reflectie over hun eigen job en vakgebied. “Je moet een stap terugnemen en je eigen functie in vraag stellen”, gaat Jan verder. “Wat doen we en waarom? Vervolgens gaan we dat objectiveren en meetbaar maken, zodat we dat kunnen uitleggen aan een divers, kritisch publiek.”  

Drie jaar geleden was Tycho cursist, inmiddels is hij zelf docent in de opleiding. Daar geeft hij niet alleen les, maar is hij ook nauw betrokken bij de coaching, feedback en zelfs de evaluatie van de cursisten. “Het is meer dan gewoon doceren. Je leert de projecten en de cursisten zeer goed kennen, wat het voor ons extra interessant maakt. Als cursist werd ik trouwens zelf ook zeer minutieus begeleid, zowel door de docenten als door de coaches van Arteveldehogeschool. Ik kon telkens met hen in interactie gaan, zowel inhoudelijk als voor praktische zaken.”  

Kennis stimuleren en delen draagt Leap Forward ook hoog in het vaandel. “Door mee te werken aan het postgraduaat, hebben we impact op de kwaliteit én kwantiteit van de beschikbare kandidaten. Er is veel nood aan goede UX’ers, en via deze samenwerking dragen wij ook ons steentje bij”, vertelt Jan trots.  

Dankzij de opleiding kan ik nu nog meer meerwaarde bieden aan mij werkgever.

Tycho

Meerwaarde op de markt

Het postgraduaat is volgend academiejaar aan haar vierde jaargang toe. Door de blijvende vraag naar de opleiding, de kennis en het formaat, heeft de richting inmiddels al haar nut bewezen. Bovendien is het te combineren met een vaste job. “We stellen de opleiding elk jaar kritisch in vraag en sturen bij waar nodig”, vertelt Jan. “Een krachtig voordeel? Omdat we in het werkveld staan, nemen we onze verworven kennis altijd mee in ons onderwijs. Dat garandeert een hoog niveau waardoor cursisten zeer aantrekkelijk worden op de arbeidsmarkt.”  

Ook Tycho heeft het gevoel dat hij nu nog meer meerwaarde biedt aan zijn werkgever. “Eerst en vooral directe meerwaarde, want ik leerde er belangrijke skills. Maar zeker ook indirect. Dankzij de waardevolle inzichten pak ik sommige dingen anders aan. En dat bevordert onze projecten enorm!” 

Heb je interesse in het postgraduaat Experience Architect, lees hier meer

Post Author

  • Dieter Wullaert is onderwijsvernieuwer, coach, onderzoeker en docent aan de Arteveldehogeschool, expertisenetwerk Communicatie, Media en Design. Bovenal is hij een liefhebber van goed “design”. Altijd op zoek om dingen te maken of te repareren. Voor zijn baan bij Arteveldehogeschool werkte hij in de drukkerij- en software-industrie. In vorige en huidige functies heeft Dieter een grondige kennis opgedaan van mediatechnologieën, service design, innovatie en product management. Hij is een ontwerpdenker die goed vertrouwd is met “agile” methodes. Als research consultant is zijn belangrijkste taak het overbruggen van de kloof tussen onderzoek en ontwerp. In verschillende projecten heeft hij zowel meer design naar academische onderzoeksprojecten gebracht als meer academische grondigheid naar toegepaste educatieve of commerciële ontwerpuitdagingen.

Lees ook

Artificiële Intelligentie gaat je niet droog houden. Maar wat dan wel? 
Als Artificiële Intelligentie (of AI) alsmaar beter wordt in teksten schrijven, hoe maak je als communicatieverantwoordelijke of copywriter dan nog...
Alleen inspirerende leiders krijgen medewerkers nog geëngageerd
Gebrek aan visie, senior leadership dat onvoldoende aanwezig is op de werkvloer en te weinig aandacht voor talentontwikkeling. Dat zijn volgens...
Hannes Van de Velde
Een succesvol digitaal product dankzij de opleiding Experience Architect
Vandaag onderscheidt een onderneming zich met een sterke gebruikerservaring. Bart dompelde zich onder in UX design tijdens de opleiding Experience...
7 redenen voor een duurzame verpakking. Wat zijn de valkuilen?
Duurzame verpakkingen: tijdelijke marketinghype of nieuwe standaard? Met het onderzoeks- en onderwijsproject ‘Packlab’ staat Arteveldehogeschool op...
Eva Mestdagh, UX Architect bij Duke & Grace
Opleiding Experience Architect: nieuwe inzichten en opportuniteiten voor UX Architect Eva
Tijd en geld investeren in een degelijk UX design en gedegen customer experience blijkt broodnodig om er als onderneming écht uit te springen....
Vragenlijsten: Een blijvend pijnpunt in onderzoek
Proberen is belangrijk in onderzoek. Docent en onderzoeker Nicky Malfliet vertelt hoe ze is blijven proberen tijdens het onderzoek Marketing Tinder,...
Opnamestudio podcasting
Podcasting in Vlaanderen: de niche voorbij?
Onderzoekers Kristin Van Damme en Annelore Deprez brachten het Vlaamse podcastlandschap in kaart. Ze combineerden hiervoor desk research, een...
Afstandsonderwijs biedt nieuwe kansen voor (werk)studenten met leerhonger
Leerhonger en intrinsieke motivatie zijn twee sterke ingrediënten voor succes in het hoger onderwijs. Soms ontbreken ze even na het secundair, om...
In dialoog gaan met je publiek als journalist
Human-centered design, helpende hand van journalistiek?
Kan human-centered design de journalistiek helpen? Onderzoeker en docent Tomas Ooms verdiepte zich in gebruikersonderzoek, co-creatiesessies,...
Dakket morgen zal doen!
Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Zeker wanneer er iets op het programma staat dat we nogal vervelend of moeilijk vinden. Uitstellen...