Alleen inspirerende leiders krijgen medewerkers nog geëngageerd

Gebrek aan visie, senior leadership dat onvoldoende aanwezig is op de werkvloer en te weinig aandacht voor talentontwikkeling. Dat zijn volgens Korneel Warlop, vicepresident Marketing EMEA bij Barry Callebaut de belangrijkste factoren die de trend van ‘silent quitting’ aansturen. Erwin Van Overloop, directeur bij vonk, netwerk voor interne communicatie sprak met hem in aanloop naar het vonk-congres op donderdag 29 september. Korneel Warlop verzorgt er de openingskeynote.

pexels-alena-darmel-8134067-1080x675.jpg

De trend van de ‘silent quitters’ (voor definitie zie kaderstukje hiernaast – red.) is een interessante case omdat ik denk dat interne communicatie daar heel hard mee moet opletten. Al te vaak is de klassieke reactie op dergelijke fenomenen ‘het is een gebrek aan communicatie’. Terwijl het toch eerder een gebrek aan leadership is, in combinatie met een falende hr-aanpak. En uiteraard is communicatie daar een belangrijk onderdeel van, maar het is niet alleenzaligmakend.

Andere realiteit

Volgens Warlop heeft het ook te maken met het feit dat tijdens corona mensen  een andere realiteit hebben ontdekt. “ Werknemers hebben gemerkt dat in extreme situaties en crisissituaties veel bedrijven zorgen voor hun medewerkers maar eens die crisissituaties voorbij zijn, wordt teruggegrepen naar “the old normal”. Ook in de communicatie aanpak merk je dat. Waar tijdens de pandemie vaak overvloedig gecommuniceerd werd, lijkt die trend gekeerd. Mensen aanvaarden dat niet meer en dan krijg je een tegenreactie. En dat begin je nu te zien.”

Dat blijkt ook uit de resultaten van de recentste moodmeter die Katja Werbrouck van Moodfactory op het vonk-congres op 29 september toelicht. Ze ziet een enorme shift van tevredenheid naar ontevredenheid over interne communicatie. “In de eerste fase van de coronapandemie werd er heel erg gefocust op well-being en was de interne communicatie heel zorgzaam van toon en aanpak. Heel wat CEO’s waren zichtbaar en toonden empathie en betrokkenheid. Maar gaandeweg veranderde die aanpak. Vandaag zien we dat bedrijven weer naar ‘back to normal’ evolueren en wordt er opnieuw gecommuniceerd als voorheen. Dat werkt niet meer.”

Kaderstuk: Silent quitters

Het World Economic Forum omschrijft ‘silent quitting’ als je werk niet al te serieus nemen. Het wordt vooral gebruikt door Gen Z-werknemers die de term viraal lieten gaan op TikTok.

Aan de basis ligt de vaststelling dat covid-19 stress, burn-out en dalende betrokkenheid onder werknemers heeft aangewakkerd. En ook werken op afstand liet zien dat er andere manieren van werken zijn die mensen in staat stellen om tijd vrij te maken voor andere dingen.

Silent quitting kan worden beschouwd als een coping mechanism om met stress en burn-out om te gaan. Het is ook een bevestiging van wat uit het Gallup-rapport “State of the Global Workplace 2022” blijkt:  maar 21 % van de werknemers is geëngageerd op het werk.

Mensen maken het bedrijf

Een deel van de oplossing ligt volgens Warlop in het betrekken van je medewerkers. “Je moet werknemers deel laten uitmaken van je bedrijfsverhaal. Dat betekent hen actiever betrekken en de interactie faciliteren. En dat is niet iets wat je topdown kan doen, zoals vroeger.”
Hij ziet hier ook een belangrijke taak voor het topmanagement. “Ik denk dat leiders hun verantwoordelijkheid moet nemen om die interactie te faciliteren, om hun visie en hun keuzes te willen uitleggen, om die connectie met de medewerkers aan te gaan.”

Maar toch merk je in veel bedrijven dat er koudwatervrees is om die dialoog aan te gaan. Korneel Warlop kijkt daar een beetje geamuseerd naar. “Ik herken dat vermijden van dialoog uit situaties in de bedrijven waarvoor ik gewerkt heb. Het zijn de discussies die altijd terugkomen. En ik vind dat je als je echt een leider wilt zijn, dat je in gelijk welke omgeving de conversatie moet kunnen aangaan. Wat daarom niet wil zeggen dat je je altijd moet plooien naar wat de werkvloer denkt. Maar je moet wel het lef hebben om je standpunt te verdedigen.”

Wil je meer weten over hoe je het leadership van je bedrijf kunt ondersteunen in  zijn communicatietaak, neem dat zeker een kijkje in het opleidingsaanbod van Arteveldehogeschool. In samenwerking met vonk, netwerk voor interne communicatie organiseert Arteveldehogeschool de jaaropleiding Meesterschap Interne Communiciatie. Ontdek alle info over de opleiding.

Wil je Korneel Warlop en Katja Werbrouck live aan het woord zien, kom dan op donderdag 29 september naar het vonk-congres ‘Connecting The Dots’ in het Provinciehuis van Vlaams-Brabant in Leuven. Alle info op vonknetwerk.be.