Afstuderen? Dat nooit!

Gezondheid en Zorg
Business en Management
Mens en Samenleving

Voor studenten aan de hogescholen en universiteiten nadert het einde van het academiejaar. Stages worden afgerond, bachelorproeven verdedigd. Nog enkele weken en een nieuwe lichting studenten wordt ex-student en beschikt over minstens één, diploma hoger onderwijs. Het is hen dik gegund, na een bijzonder lastig afstudeerjaar. Laat ons hopen dat zij – en wij! – binnenkort terug voluit kunnen leven en genieten.

kelly-sikkema-pXmyDPziB8w-unsplash2 (1).png

(Blijven) leren, een feest

Toen ik zelf zoveel jaar geleden in de aula van Universiteit Gent tijdens een plechtige ceremonie eindelijk mijn diploma in handen kreeg gedrukt, was ik ervan overtuigd dat ik voorgoed van studeren verlost was. Geen examens meer, en gelukkig ook geen thesis meer die ik als een bezetene had afgewerkt de laatste weken voor de ultieme deadline. Eindelijk was ik klaar voor het echte leven!

Gelukkig draaide het helemaal anders uit en kreeg ik zowel op persoonlijk als op professioneel vlak ruim de kans om me te blijven bijscholen. Want de tijd dat je met een diploma op zak gewapend was tegen alle stormen van het leven ligt al lang achter ons. Wie echt wil blijven groeien, die blijft leren, een heel leven lang.

Blijven leren is goed voor je

Zich bijscholen, dat gebeurt in Vlaanderen in de eerste plaats met het oog om beter te worden in de huidige job of om zich een sterker profiel aan te meten op de arbeidsmarkt. Dat hoeft niet te verwonderen: we zitten middenin een digitale en technologische revolutie die ervoor zorgt dat de inhoud van een job razendsnel evolueert. Wie tien jaar geleden afstudeerde in de communicatie, marketing of grafische en digitale media bijvoorbeeld, deed dat in een vakgebied dat er vandaag helemaal anders uitziet! Het ziet er niet naar uit dat aan deze trend snel een einde zal komen: ook voor wie binnenkort de schoolpoort achter zich dichtslaat, zal bijblijven met de nieuwste ontwikkelingen een must zijn.

Verhoog je persoonlijk en professioneel welzijn

Dat je je bijschoolt om je wendbaarder te maken op een arbeidsmarkt die steeds veeleisender wordt, is een goede zaak, maar blijven leren heeft nog andere voordelen:

• Wie nieuwe of bijkomende vaardigheden verwerft, voelt zich zelfzeker in zijn job en dat heeft ook een gunstige invloed op andere aspecten van je leven.
  • Je houdt je brein aan het werk en scherpt je creativiteit aan.
  • Je leert nieuwe mensen kennen met dezelfde interesses.
  • Je bouwt een professioneel netwerk uit.
  • Je investeert in jezelf.

Artevelde Academy: jouw partner in levenslang leren

Een eerste diploma hoger onderwijs is geen eindstation, maar net het begin van een levenslange reis. We weten uit ervaring dat een groot aantal afstuderende studenten binnenkort start aan een nieuwe opleiding: ze stromen door naar de universiteit of vullen hun diploma aan met een verbredend verkort traject of een verdiepende bachelor (banaba).

Maar ook voor wie al langere tijd de aula’s en de campussen achter zich liet is de Artevelde Academy met veel plezier een reisgezel. De docenten in de postgraduaten, bijscholingen en studiedagen zijn professionals die zelf nog altijd dagelijks de praktijk ervaren. Het zijn echte experten die je op een boeiende wijze de kneepjes van het vak leren.

Ontdek het volledige aanbod van Artevelde Academy.