Afstandsonderwijs biedt nieuwe kansen voor (werk)studenten met leerhonger

Leerhonger en intrinsieke motivatie zijn twee sterke ingrediënten voor succes in het hoger onderwijs. Soms ontbreken ze even na het secundair, om dan enkele jaren later weer volledig de kop op te steken. De goesting om te kunnen bijleren en (door)groeien is -oh, ironie- nooit zo groot als wanneer je er de tijd niet meer voor hebt. Maar goed nieuws! Met onze nieuwe onderwijsaanpak 'afstandsleren op maat' word je zelf de architect van je volledige leerproces, veel of weinig tijd!

1653393753334-1080x675.jpeg

“Toen we 18 waren, hadden we geen idee.” Het is meestal de eerste zin van onze huidige afstandsstudenten in onze opleiding Communicatie in Afstandsleren. “Te immatuur”, “Ik kende mijn talenten nog niet”, “Ik koos iets omdat mijn ouders dat wilden” … Teleurgesteld haakten ze af en kozen ze voor een job in plaats van een diploma. Maar met de jaren werd de goesting en honger om te leren en (door) te groeien weer aangewakkerd, terwijl de tijd om het effectief te doen schaarser werd door gezin of werk. “Had ik toen maar… “, kijken ze teleurgesteld terug naar hun afgebroken hogeschoolcarrière.

Speciaal voor deze groep leergierige volwassenen starten we dit schooljaar met een volledig nieuwe opleiding bachelor in de Communicatie in afstandsonderwijs. Te combineren met werk, gezin, andere bezigheden… Want het is niet omdat je er op je 18e niet klaar voor bent, dat je dat op je 30ste niet kan zijn.

Studenten met andere noden bloeien open

Heel wat inspiratie voor deze nieuwe onderwijsaanpak vonden we in de afgelopen jaren. Webinars volgen én podcasts beluisteren én fulltime werken én op tijd aan de schoolpoort staan. In de covidcrisis werden we supermensen. We zagen we onze groep volwassen werkstudenten openbloeien en fantastische scores halen door het (noodgedwongen) aangepaste online onderwijs. Ook voor ons docenten was dat een openbaring. Net zoals product engineers verschillende versies van een product voor verschillende doelgroepen ontwerpen, beraadden we ons al snel over de kansen van dat online onderwijs voor andere soorten studenten dan onze generatiestudenten. Studeren waar en wanneer je wil. Je opleiding versnellen of vertragen afhankelijk van de tijd die je erin kan steken. Kortere hapklare video’s en tutorials. Interactieve chatrooms. Van semestersysteem naar modules. Online examens op het moment dat je er klaar voor bent. Zo veel opties!

Zeker nu duidelijk wordt dat we met zijn allen langer zullen moeten werken en er een war on talent heerst, is afstandsonderwijs een kans om deze ietwat oudere studenten, vaak met negatieve ervaringen in het onderwijs, toch mee te pakken naar die complexe toekomst. Mét een diploma. Gepakt en gezakt met een mix van theorie, achtergrond en praktijkervaring.

Hoe zal ons nieuwe afstandsonderwijs er concreet uit zien?

Wel, volledig op maat en volledig online. Rekening houdend met de noden van iemand die al (voltijds) werkt. De afstandsstudent volgt dus geen slecht opgenomen video’s van 3 uur meer uit reguliere lessen in luidruchtige aula’s. Hij/zij/die hoeft niet meer rond te vragen bij andere studenten om snel even notities te mogen lenen, omdat de opname mislukt is.

Onze opleiding biedt op elk moment alle leerpaden, oefeningen en ingesproken video’s op maat aan in een zeer gestructureerde flow. De afstandsstudent volgt die flow wanneer het voor hem uitkomt en kiest vervolgens zelf zijn examenmoment. Komt er ineens een drukke periode op het werk, dan stel je dat vak enkele weken uit en leg je later je examen af. Of omgekeerd: heb je enkele maanden loopbaanonderbreking of vakantie, dan versnel je en leg je meerdere vakken af. Op je eigen tempo dus. Buiten de werkuren. Wanneer jij er klaar voor bent. De afstandsstudent staat volledig zelf aan het roer.

Ben of ken je iemand die droomt van een bacheloropleiding in communicatie, maar die graag ook professioneel aan de slag wil blijven? Stuur een mailtje naar afstandsleren.com@arteveldehs.be, bezoek de website en vraag de brochure aan.