10 miljoen euro voor de kinderopvang: Sinterklaascadeau of duurzame investering?
De noodkreten in de kinderopvangsector bereiken ons elke dag. Via studenten van onze Bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind die er stage lopen en via onze partners in het werkveld waarmee we samenwerken in het kader van onderzoek of projecten. Dat er 10 miljoen euro extra wordt uitgetrokken om pedagogisch medewerkers aan te trekken in de kinderopvang, juichen we dan ook meer dan toe!
De noodkreten in de kinderopvangsector bereiken ons elke dag. Via studenten van onze Bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind die er stage lopen en via onze partners in het werkveld waarmee we samenwerken in het kader van onderzoek of projecten. Dat er 10 miljoen euro extra wordt uitgetrokken om pedagogisch medewerkers aan te trekken in de kinderopvang, juichen we dan ook meer dan toe!
Wij zijn echter nog op zoek naar een pakketje maatschappelijke waardering voor de kinderopvang. Waardering voor de creativiteit in deze sector, waar dag in dag uit jonge kinderen kunnen spelen en genieten van een unieke combinatie van rust en schwung. Waardering voor de rijkdom in deze sector, waar kinderen niet alleen opgevangen worden maar ook kansen krijgen om zich te ontwikkelen in een levensfase waarin misschien wel de grootste sprongen ooit in de ontwikkeling gemaakt worden. Waardering voor het doorzettingsvermogen in deze sector, waar continu gewerkt wordt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, zelfs ononderbroken doorheen een pandemie. Waardering voor het belang van deze sector, omdat een massa internationaal onderzoek aantoont dat door kwalitatieve kinderopvang kinderen in hun eerste 1000 dagen een voorsprong kunnen nemen in hun leven.
Waar en met welk geld kan je die noodzakelijke maatschappelijke waardering kopen? Want volgens ons is net dát de belangrijkste schakel. Vacatures in de kinderopvangsector geraken immers niet ingevuld. Medewerkers vallen massaal uit of vertrekken naar andere oorden, omdat de werkomstandigheden erbarmelijk zijn en de waardering voor hun job ontbreekt. Konden we daarvoor dus maar 10 miljoen euro extra investeren!
Laat ons de pedagogisch medewerkers dus inzetten om het welbevinden en de betrokkenheid van kinderbegeleiders ten volle te laten floreren, en de werkbaarheid van de job in de brede zin van het woord als insteek te nemen. Wij engageren ons alvast vanuit de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind om deze pedagogisch medewerkers daartoe op te leiden en te motiveren. Zij kunnen mee zorgen voor een duurzame, werkbare en gewaardeerde tewerkstelling in de kinderopvang door mee te coachen en begeleiden op de werkvloer. Zo vermijden we dat de 10 miljoen euro extra als een eenmalig sinterklaascadeau wordt ingezet, met een korte blijdschap en effect. Wat nodig is, is een duurzame investering in deze sector waardoor de job van kinderbegeleider geen eenzame ‘hou maar vol’ job blijft, maar een aantrekkelijke en uitdagende job waarin je ondersteund en gewaardeerd wordt!
Referenties
- Laevers, F., Silkens, K., & Declercq, B. (2020). Ervaringsgericht werken in de voorschoolse kinderopvang. Tielt: Lannoo.
- Meirsschaut, M., Hostyn, I., & Naert, L. (2020). Wijze® werkbare scholen. Schoolontwikkeling in Vlaanderen onderzoeken en versterken. Deel 1. Beschrijvend onderzoek ‘werkbaarheid in scholen in verandering’. Onderzoek & Ontwikkelingsopdracht, in opdracht van de Minister van Onderwijs en Vorming. Gent: Arteveldehogeschool.
- OESO. 2001. Starting strong: Early childhood education and care. Parijs: OECD Publishing.
- Chris De Kimpe gaf bij het ontstaan van de opleiding Pedagogie van het Jonge Kind een lezing waarin ze een pleidooi voerde voor duurzame professionalisering in de kinderopvang, in plaats van de “sinterklaascadeau aanpak” waarin je eenmalig een korte sessie kan volgen uit een vormingsaanbod, alsof je bladert in een sinterklaasboekje en een snel cadeau uitkiest. We zijn het pleidooi nooit vergeten!
Het ontwikkelen van een in full colour 3D geprint prototype aan de hand van 3D-modelling en UV-mapping
Lees hoe we prototypes ontwikkelen zonder fysiek object: van 3D-modellering tot realistische kleuren en texturen. Ontdek het in onze blog!
Klinisch leiderschap: ‘Nice to have’ of pure noodzaak?
Door de hervorming van de klinische ladder en de veranderende verantwoordelijkheden binnen verschillende functieprofielen, zijn leiderschapsvaardigheden bij zorgverleners van groot belang. Maar wat maakt klinisch leiderschap zo essentieel? En welke eigenschappen hebben zorgverleners nodig om de uitdagingen van het zorglandschap het hoofd te bieden?
Inclusief digitaal actief: een inspiratiedag vanuit PWO project ‘Digi Act'
Op 22 februari 2024 kwamen meer dan 120 sociale professionals en hulpverleners samen rond de thema’s “het bevorderen van digitale inclusie voor mensen met een beperking & digitale dagbesteding”. Deze bijeenkomst, georganiseerd door de expertiselijn “Mens, Samenleving en Digitalisering”, zette het resultaat van anderhalf jaar onderzoek in de kijker.
Het leven zoals het is: inspirerend coach
Trainer Anne Breda blikt terug op een intervisie inspirerend coachen door en voor mensen uit de zorgsector. Een groepje van acht denkt drie uur lang samen na met GRROW als ruggengraat. De conclusie? Dat deze manier van werken toch erg waardevol blijkt.